Top
Phpuniverset logo
 

INDHOLD

Forside

Job annoncer

Tips og Tricks

Konkurrence

Downloads

Dokumenter

PHP bog shop

Forum

Online udviklere


Propelcom

ARTIKLER

CSS

Diverse

E-handel / annoncer

Grafik

Html

Internet

Javascript

Linux

PHP/MySQL

Programmer

Flash

Søgemaskiner

Windows

C / C++


INFO

Information

Annoncering

Kontakt

Lav dit eget lille flash spil

Forside Kategori Flash Lav dit eget lille flash spil




 

I denne artikel går jeg ud fra at du har programmet Flash professional 8, og at du kender til flash.

Formålet med denne artikel er at gennemgå nogle af de vigtigste funktioner hvis man vil lave sine egne spil.

Du lære hvordan man kan flytte movieclips med piletasterne, og hvordan man tjekker om to movieclips rører hinanden.

1. Først laver du et nyt flash dokument.

2. Lav et nyt layer så du har to. Det ene layer kalder du "spil", det andet kalder du "action".

3. Så laver du to moviclip, det ene kalder du "kasse" og tegner en kasse, det andet kalder du "spiller" og der tegner du cirkel.

4. Markér dit "spil" layer og placer 4 instancer af dit "kasse" movieclip på scenen. Placer 1 instance af dit movieclip "spiller" på scenen.

5. Markér en af kasserne og giv den instance-navnet "kasse1" nede i properties. Gør det samme med resten af kasserne navnene "kasse2", "kasse3" og "kasse4" Giv spiller instance-navnet "spiller".

6. Nu skal vi give spilleren et ActionScript så den kan bevæge sig. Markér spilleren, åben dit Actionpanel og skriv følgende ActionScript:


on (keyPress "<Right>") {
_root.bold._x++;
}
on (keyPress "<Left>") {
_root.bold._x--;
}
on (keyPress "<Up>") {
_root.bold._y--;
}
on (keyPress "<Down>") {
_root.bold._y++;
}


Hvis bolden skal bevæge sig hurtigere ændre du ++ til +=2 eller +=5 og det samme ved --.

Vælg dit "action" layer og skriv stop(); i actionpanel. Vælg frame 2, lave en tom keyframe, og lav så også en stop() funktion der.

Lav en tom keyframe i frame 2 på dit "spil" layer.

På scenen i frame 2 på dit "spil" layer skriver du "Game Over" og laver en knap som bruges til at starte spillet igen. Knappen skal have dette ActionScript:


on (release) {
gotoAndStop(1)
}


7. Nu mangler vi bare at teste om bolden rammer kasserne. Lav et nyt movieclip og kald det "action".

Gå ud til scenen igen, vælg frame 1 på dit "action" layer og træk en instance af movieclippet ud, placer det uden for scenen så det ikke blive vist under spillet. Når du har gjort det giver du det følgende ActionScript:


onClipEvent (enterFrame) {
for (i=1; i<5; i++) {
if (_root["spiller"].hitTest(_root["kasse"+i])) {
_root.gotoAndPlay(2);
}
}
if (_root.bold._x > 530) {
_root.bold._x = 530
}
if (_root.bold._x < 20) {
_root.bold._x = 20
}
if (_root.bold._y > 380) {
_root.bold._y = 380
}
if (_root.bold._y < 20) {
_root.bold._y = 20
}
}


Tryk Ctrl + enter for at teste spillet.
Det var nogle af de mest brugte funktioner der bruges til at lave spil i flash.



Skrevet af: inaktiv bruger | Dato : 2006-07-23 12:5 | Læst : 15309 gange | Print

Din kommentar og karakter til artiklen

Din karakter:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Kommentar:

Log ind for at give en karakter og kommentar.

Kommentarer og karakterer til artiklen

 


10/10

"godt"

Ditte | 06.07.2007, 16:53

 

Send Artikel/anmeldelse til: phpuni@phpuniverset.dk

Tilbage til oversigt

FORUM

Nyeste forum indlæg :

PHP/Opencart import module

Opencart/php import modul hjælp

Lækkert kontor / kontorfællesskab i Helsingør

Opdatering af PHP

Vurdering af hjemmeside

Nyeste forum svar :

Joomla som CMS

Android programmering

Grafik problemer

Prissammenligningsside

Jeg yder fremover ikke support!

 

MEDLEM

LOGIN ER IKKE MULIGT, MENS VI LAVER NYT SITE
 

NYHEDSBREV

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag nyheder om nye scripts og tips samt om mange andre nye tiltag på Phpuniverset.dk


 

© Copyright 2000 Propelcom Phpuniverset's politik om personlige oplysninger, artikler & Koder Phpuniverset er optimeret til Mozilla 1024 * 768 Phpuniverset version: 3.0 beta
Webhost : Ignesco.dk - android talk & help

Bund