Lav dit eget lille flash spil

 

I denne artikel går jeg ud fra at du har programmet Flash professional 8, og at du kender til flash.

Formålet med denne artikel er at gennemgå nogle af de vigtigste funktioner hvis man vil lave sine egne spil.

Du lære hvordan man kan flytte movieclips med piletasterne, og hvordan man tjekker om to movieclips rører hinanden.

1. Først laver du et nyt flash dokument.

2. Lav et nyt layer så du har to. Det ene layer kalder du "spil", det andet kalder du "action".

3. Så laver du to moviclip, det ene kalder du "kasse" og tegner en kasse, det andet kalder du "spiller" og der tegner du cirkel.

4. Markér dit "spil" layer og placer 4 instancer af dit "kasse" movieclip på scenen. Placer 1 instance af dit movieclip "spiller" på scenen.

5. Markér en af kasserne og giv den instance-navnet "kasse1" nede i properties. Gør det samme med resten af kasserne navnene "kasse2", "kasse3" og "kasse4" Giv spiller instance-navnet "spiller".

6. Nu skal vi give spilleren et ActionScript så den kan bevæge sig. Markér spilleren, åben dit Actionpanel og skriv følgende ActionScript:


on (keyPress "<Right>") {
_root.bold._x++;
}
on (keyPress "<Left>") {
_root.bold._x--;
}
on (keyPress "<Up>") {
_root.bold._y--;
}
on (keyPress "<Down>") {
_root.bold._y++;
}


Hvis bolden skal bevæge sig hurtigere ændre du ++ til +=2 eller +=5 og det samme ved --.

Vælg dit "action" layer og skriv stop(); i actionpanel. Vælg frame 2, lave en tom keyframe, og lav så også en stop() funktion der.

Lav en tom keyframe i frame 2 på dit "spil" layer.

På scenen i frame 2 på dit "spil" layer skriver du "Game Over" og laver en knap som bruges til at starte spillet igen. Knappen skal have dette ActionScript:


on (release) {
gotoAndStop(1)
}


7. Nu mangler vi bare at teste om bolden rammer kasserne. Lav et nyt movieclip og kald det "action".

Gå ud til scenen igen, vælg frame 1 på dit "action" layer og træk en instance af movieclippet ud, placer det uden for scenen så det ikke blive vist under spillet. Når du har gjort det giver du det følgende ActionScript:


onClipEvent (enterFrame) {
for (i=1; i<5; i++) {
if (_root["spiller"].hitTest(_root["kasse"+i])) {
_root.gotoAndPlay(2);
}
}
if (_root.bold._x > 530) {
_root.bold._x = 530
}
if (_root.bold._x < 20) {
_root.bold._x = 20
}
if (_root.bold._y > 380) {
_root.bold._y = 380
}
if (_root.bold._y < 20) {
_root.bold._y = 20
}
}


Tryk Ctrl + enter for at teste spillet.
Det var nogle af de mest brugte funktioner der bruges til at lave spil i flash.



Skrevet af: | Dato : 2006-07-23 12:5 | Læst : 15456 gange